Mobiliteit en verkeersveiligheid

De grote infrastructuurwerken op de Kennedylaan maken dat onze gemeente beter bereikbaar zal zijn en goede verbindingen zal hebben met de regio. Dat biedt ook mogelijkheden binnen de gemeente. De mobiliteit binnen Zelzate is in volle evolutie. Doorgaand en zwaar verkeer kan vermeden worden in het centrum en het woongebied. Het nieuwe bus-plein met de herziening van het kruispunt Westkade-Kanaalstraat en de aanpassing van de Kanaalstraat vanaf de Tractaatweg, over de brug, tot de Assenedesteenweg maakt heel wat mogelijk. De wegen binnen de gemeente worden heel specifiek lokale verbindingen met een betere verkeersveiligheid en een beperkte geluidshinder. Daarnaast moet er een blijvende aandacht zijn voor het openbaar vervoer.

• De veiligheid van de zwakke weggebruiker moet centraal staan.
  • Opmaak van een investeringsplan voor de gemeentewegen met aandacht voor de toegankelijkheid voor mindervaliden
  • Opmaak van een fietsplan en verhogen van de fietsvriendelijkheid op de gemeentewegen
  • Invoeren van een dynamisch parkeerbeleid en voorzien van zones kortparkeren op de Markt
  • Controle op verkeersovertredingen op de gemeentelijke wegen.
  • Verder omvormen van de Kanaalstraat, vanaf de Tractaatweg tot de Assenedesteenweg, van doorgangsweg tot interne lokale verbindingsweg. Doorgang centrum voorzien met parallelwegen voor vlotte verkeerscirculatie bij gesloten brug
  • Verkeer van Assenede en AKMO-zone ontsluiten via parallelweg E34 en  omvormen van de Assenedesteenweg op De Katte van doorgangsweg naar woonstraat.
  • Heraanleg van het bus-plein en optimaliseren van de verkeersstroom in en rond het centrum.
  • Onderzoek naar de mogelijkheid tot een permanente busverbinding tussen Zelzate Oost en West
  • Verder aandringen op het realiseren van een personentrein, verbinding naar Gent.
  • Onderhoudsplan voor voetpaden met aandacht voor toegankelijkheid voor rolstoelen, rollators en kinderwagens