Beleidsvisie

• Wonen in Zelzate moet een aangename ervaring zijn. Dit moet het absolute doel zijn van het gemeentelijk beleid. Alleen een divers beleid met aandacht voor alle bevolkingsgroepen kan zo iets verwezenlijken. Wij hebben de vaste overtuiging dat Zelzate een mooie toekomst kan tegemoet gaan. Als een gemeentebestuur vandaag de juiste beslissingen wil nemen, die een goede toekomst niet in de weg staan, dan komt het er op aan om  te weten hoe de gemeente er moet uit zien binnen pakweg  10 à 20 jaar. Dat noemt men kortweg: “een visie hebben”. Onze visie is dat Zelzate vooral een goede woongemeente en het centrum in de regio moet zijn. Maar om die visie te ontwikkelen en gestalte te geven heb je een gemeentebestuur nodig met bestuurders die aan hetzelfde zeel trekken en zich niet vastrijden in conflicten.
  • Om Zelzate leefbaar en financieel haalbaar te maken zullen meer inwoners nodig zijn. Dus moet de woonbeleid versterkt worden. We hebben daar een aantal troeven voor in handen die op een goede manier moeten worden uitgespeeld. De grote werken op de R4 maken dat onze gemeente zeer goed bereikbaar zal zijn. Dat schept heel wat mogelijkheden:
    • als woongebied met goede woon-werkverbindingen
    • als commercieel centrum met ruime parkeergelegenheid
    • als Culturele  gemeente met evenementen en een rijk verenigingsleven
    • als sociale gemeente met goed gecoördineerde voorzieningen
    • als educatieve gemeente met scholen van verschillende netten
    • als sportieve gemeente met tal van sportverenigingen,
    • als toeristisch centrum waar verschillende fietsroutes samenkomen
  • Een samenhangend beleid moet er voor zorgen dat al deze facetten op elkaar worden afgestemd en zo een geheel vormen dat het verschil maakt voor onze leef-kwaliteit. Dat wil dus zeggen dat ook de dienstverlening zal moeten versterkt worden. Meer jonge gezinnen betekent bijvoorbeeld ook meer kinderopvang. Zelzate heeft een kleine oppervlakte. Dat maakt het geschikt voor verplaatsingen met de fiets binnen de gemeente. Er zou dus best een fietsplan komen om onze wegen fietsvriendelijker te maken.
  • Iedereen weet dat er nogal wat armoede heerst in onze gemeente. Begeleiding van mensen in moeilijkheden naar zelfredzaamheid en een plaats in de samenleving zal meer dan ooit noodzakelijke zijn.
  • Zelzate kan dat allemaal niet alleen doen. Er zullen samenwerkingen moeten opgezet worden met actoren en allerlei organisaties in de regio en met de ons omliggende gemeenten. Samenwerken is het nieuwe sleutelwoord. We willen niet opgeslorpt worden door stad Gent. Samenwerkingen met andere gemeenten kan het fusiespook misschien wat afhouden.